Als een nieuwe turbo kort na montage defect raakt, wordt de oorzaak meestal gezocht in de kwaliteit van de turbo. Bij een gerevisieerde turbo wordt veelal gedacht aan een onjuist uitgevoerde revisie, echter het probleem ligt vaak elders.
Een vaak voorkomende schade is die aan het turbinewiel. Vaak ontstaat deze schade doordat er vreemde delen met hoge snelheid in de turbo terecht komen. Denk bijvoorbeeld aan een (deels) afgebroken klep welke via het uitlaatspruitstuk in de turbo wordt geblazen. Het gevolg van een beschadigd turbinewiel is onbalans in de turbo.
Elke turbo is ontworpen en gemaakt volgens de specificaties van de motorfabrikant. Onderhoudsproblemen, storingen in de motor of het ongeautoriseerd tunen van de motor, kunnen er voor zorgen dat de turbo buiten het bereik van het maximale toerental moet opereren. Een mogelijk gevolg hiervan is schade aan het turbinehuis en/of aan het turbinewiel.
Een versleten turbolager kan bijvoorbeeld komen door een blokkade in de olie toevoer. Hierdoor verstoord de oliefilm en komt het metaal van de turbo met (bijvoorbeeld) de draaiende delen van de turbo in aanraking. Hierdoor slijt het turbolager en loopt de temperatuur stevig op.
Turbolagerschade kan ook ontstaan door een verlengde interval van het verversen van de olie of slecht onderhoud. Daarnaast kan er ook schade ontstaan door kleine metaaldeeltjes welke zijn achtergebleven in de olie na een revisie aan de motor.
Om schade aan een nieuwe of gereviseerde turbo te voorkomen is het volgen van de juiste montageprocedure erg belangrijk. Bij elke turbo ontvangt u derhalve duidelijke instructies en tips, tevens leveren wij de juiste pakkingen mee voor vakkundige montage.
Mochten er vragen ontstaan bij de montage, dan staan de productspecialisten van MasterTurbo voor u klaar om u op weg te helpen.
Neem contact op met onze productspecialisten, zij denken graag met u mee!
Klik hier en stel uw vraag!