Neem contact op met onze productspecialisten, zij denken graag met u mee!
Klik hier en stel uw vraag!
Heeft u vragen over onze producten of wilt u een bestelling plaatsen? Klik dan op de button hiernaast en stel uw vraag aan één van onze Productspecialisten, zij helpen u graag verder!
Bouten zijn essentiële onderdelen die een cruciale rol spelen bij de assemblage en werking van een motor. Met bouten blijven onderdelen, zoals de cilinderkop, drijfstangen en distributie, onder extreme omstandigheden op zijn plaats. Verschillende soorten bouten, zoals zeskantbouten, flensbouten en rekbouten, zijn speciaal ontworpen voor verschillende toepassingen en vereisen nauwkeurige specificaties voor sterkte en torsie. De juiste keuze en installatie van deze bouten zijn van vitaal belang voor de betrouwbaarheid en de prestaties van de motor. Het negeren van deze voorschriften kan leiden tot ernstige problemen en dure reparaties. |
Motoren in personenwagens gebruiken verschillende soorten bouten, elk ontworpen voor specifieke doeleinden en prestatie-eisen. Enkele veelgebruikte bouten zijn torx en zeskantbouten voor algemeen gebruik en krappe ruimtes. Op andere gebieden worden tapeinden en moeren gebruikt wanneer de situatie dat vereist. Moeren worden op de tapeinden geschroefd en met het juiste aanhaalmoment vastgezet om de onderdelen op hun plaats te houden. Verder zijn er ook zelf borgende moeren wat loslopen van de moer voorkomt. In verbrandingsmotoren worden veelal zogenaamde rekbouten toegepast. Deze bouten worden met een voorgeschreven aanhaalmoment vastgezet, waarna de bout zich in de rekgrens bevindt. In dit gebied heeft de bout enige veerkracht waardoor deze eventuele beweging van het bevestigde onderdeel kan opvangen. Bij moderne motoren zijn bijvoorbeeld de cilinderkop bouten altijd rekbouten.
Dan zijn er nog bouten en tapeinden welke thermisch hoog belastbaar zijn en vaak worden gebruikt bij onder andere uitlaatspruitstukken, uitlaatsystemen en turbo’s. Elk type bout wordt gekozen op basis van de specifieke vereisten van de toepassing, waaronder treksterkte, hittebestendigheid en corrosiebestendigheid.
Het zoeken naar de juiste bouten voor uw toepassing is niet altijd eenvoudig. Het raadplegen van de onderhoudsinstructies is de beste bron voor het vinden van de benodigde specificaties. Deze bevat details over de juiste maten, kwaliteit en aanhaalmoment voor elke toepassing. Afgezien van uiteraard de lengte en de diameter is de juiste spoed van de draad van de bout zeer belangrijk. Deze kan gemeten worden met een schroefdraadkaliber. Controleer de kwaliteit van de bout en zorg ervoor dat het materiaal (bijv. staal, roestvrij staal, koper) bestand is tegen de omgeving en de belastingen waaraan de bout wordt blootgesteld.
Met de nokkenasbouten worden de nokkenas lager kappen bevestigd.
Drijfstangbouten of krukasbouten spelen een vergelijkbare rol als de nokkenasbouten in de motor. De hoofdlagerkappen worden vastgezet met de krukasbouten en houden de krukas op zijn plek. De drijfstangbouten doen hetzelfde maar dan voor de drijfstanglager kappen. Doordat dit rekbouten zijn zorgen ze dat een juiste werking van de krukas en drijfstangen onder alle omstandigheden gegarandeerd is. Gebruik altijd drijfstangbouten en of krukasbouten van hoge kwaliteit met de juiste treksterkte en zorg dat ze zijn aangehaald volgens de specificaties van de fabrikant om fatale motorstoringen als gevolg van loszittende of gebroken bouten te voorkomen. Rekbouten, maar ook de cilinderkop rekbouten, kunnen niet hergebruikt worden en dienen na demontage altijd vervangen te worden
Volg bij het installeren van bouten altijd de officiële installatie instructies. Rekbouten, maar ook de cilinderkop rekbouten, kunnen niet hergebruikt worden en dienen na demontage altijd vervangen te worden. Lees ook ons blog voor meer informatie over het installeren van cilinderkopbouten.
Wilmink Engine Parts heeft een volledig assortiment bouten van merken als Elring en Victor Reinz. Bouten zoals cilinderkopbouten en drijfstangbouten zijn te vinden in onze webshop.