Neem contact op met onze productspecialisten, zij denken graag met u mee!
Klik hier en stel uw vraag!
Heeft u vragen over onze producten of wilt u een bestelling plaatsen? Klik dan op de button hiernaast en stel uw vraag aan één van onze Productspecialisten, zij helpen u graag verder!
Lagers zorgen ervoor dat dat de wrijving tussen twee onderdelen wordt verlaagd, zo kunnen onderdelen met lage weerstand ten opzichte van elkaar bewegen. Hierbij zijn er twee types, een wentellager en een glijlager. Een wentellager is bijvoorbeeld een wiellager waarbij een draaiende as in een stilstaande behuizing kan draaien. Glijlagers worden veelal toegepast in het motorblok, denk hierbij aan onder andere krukaslagers en drijfstanglagers. Glijlagers bevatten geen draaiende delen en hebben olietoevoer nodig om gesmeerd te worden om zodoende de wrijvingsweerstand te kunnen verlagen. Wanneer er onvoldoende oliedruk aanwezig is of een onjuiste soort olie wordt toegepast kunnen glijlagers extreem snel verslijten en dus defect gaan. Wanneer dit bijvoorbeeld gebeurt bij drijfstanglagers en de kruktappen worden beschadigd dient met de krukas te laten slijpen alvorens nieuwe lagers te plaatsen. |
Wanneer er nieuwe lagers worden geplaatst op een niet perfecte onderdeel zal het nieuwe lager binnen zeer korte periode wederom versleten zijn. Let er op dat wanneer de krukas geslepen wordt er een overmaatse lager wordt geplaatst in verband met de gewijzigde spelingen. In deze categorie vindt u allerlei soorten lagers voor uw voertuig, uiteenlopend van lagers voor het motorblok en penbuslagers tot aan differentieellagers en oliepomp lagers. Bij vragen of advies staan onze productspecialisten uiteraard voor u klaar.
De afstandsring van de krukas kan worden gezien als een sluitring welke de krukas opsluit in het motorblok. Deze afstandsring wordt met name bij grotere motoren gebruikt om spelingen op te heffen. Deze afstandsring is een slijtagedeel en wordt dan ook geadviseerd mee te vervangen wanneer men bezig is met een dergelijke reparatie.
Een set flenzen zijn losse flenslagers om de hoofdlagers/krukaslagers op te sluiten ter voorkoming van axiale speling. Er zijn tevens uitvoeringen van hoofdlagers/krukaslagers waarbij deze flenslagers zijn ingebouwd, dit zijn zogenaamde kraaglagers of hoofdlagers met kraag. Hierbij is hoofdlager en flenslager uit een geheel gemaakt en zijn losse flenslagers overbodig.
Het axiaallager is gemaakt om, zoals de naam doet vermoeden, axiale krachten op te nemen, dus in lengterichting van de as. Denk hierbij onder andere aan het axiaallager van de krukas welke wordt belast bij het intrappen van de koppeling. Iets overdreven wordt de krukas dan verschoven door deze handeling waarbij het axiaallager dit opvangt. Een ander voorbeeld van een axiaallager is een druklager welke wordt toegepast in de koppeling van de auto. Axiaallagers zijn over het algemeen kogelgelagerd.
De drijfstanglagers zijn zogenaamde glijlagers. Dit type lager glijdt direct langs de drijfstang en behoeft daardoor externe smering in de vorm van een oliefilmlaag. Om deze reden gaat dit type lager zeer snel defect wanneer er geen olie(druk) aanwezig is of wanneer de verkeerde olie met verkeerde smeereigenschappen wordt gebruikt.
Elke drijfstang heeft twee drijfstanglagers, een bovenste deel en een onderste deel. De bovenste drijfstanglager wordt over het algemeen het zwaarste belast aangezien deze de arbeidsslag van de zuiger te verduren krijgt en deze kracht over moet brengen op de krukas. Tevens zijn drijfstanglagers van hoogtoerige motoren gevoelig aangezien deze extreme toerentallen voor hun kiezen krijgen. Defecte of versleten drijfstanglagers hebben desastreuze gevolgen voor een motorblok waarbij er in een extreem geval een drijfstang door het motorblok naar buiten kan komen.
Controleer bij het vervangen van de drijfstanglagers goed of de loopvlakken op de krukas onbeschadigd en glad zijn. Wanneer dit niet het geval is dient de krukas opnieuw te worden geslepen in combinatie met een overmaat lager.
De krukas zit in het motorblok gelagerd door de hoofdlagers, daardoor ook wel krukaslagers genoemd. De motorolie wordt onder druk door kleine openingen gedrukt, zogenaamde smeerkanalen, zodat de krukas ten alle tijden voorzien is van olie tussen krukas en krukaslager. De wrijving is net als bij andere glijlagers zeer minimaal waardoor er weinig interne weerstand is. Bij het verliezen van oliedruk of wanneer er olie van onvoldoende kwaliteit aanwezig is ontstaat er zeer snel schade aan de glijlagers. Doorgaans gaan de hoofdlagers een autoleven mee tenzij er een gebrek aan smering is. Bij revisie van het motorblok worden de hoofdlagers doorgaans ook mee vervangen. Hierbij is het van belang dat men de loopvlakken op de krukas nauwkeurig controleert, indien hier schade is opgetreden dient de krukas opnieuw geslepen te worden waarna er overmaat lagers gemonteerd dienen te worden. Vervolgens moeten de speling altijd na gemeten worden alvorens alles te monteren.
Hier vindt u lagers voor de balansassen van uw motorblok, veelal toegepast in de wat kleinere verbrandingsmotoren om trillingen en onbalans tegen te gaan. De balansaslagers zijn veelal geconstrueerd volgens de opbouw van een naaldlager. Deze hebben als voordeel dat ze een kleine inbouwruimte hebben, hoog draagvermogen en dat ze hoge toerentallen aankunnen met minimale wrijvingsweerstand.
De nokkenaslagers lageren, zoals de naam doet vermoeden, de nokkenassen. Dit type lager is een glijlager, net zoals de krukaslagers en de drijfstanglagers. De motorolie wordt onder druk door kleine openingen gedrukt, zogenaamde smeerkanalen, zodat de nokkenas ten alle tijden voorzien is van olie tussen nokkenas en nokkenaslager. De wrijving is net als bij andere glijlagers zeer minimaal waardoor er weinig interne weerstand is. Bij het verliezen van oliedruk of wanneer er olie van onvoldoende kwaliteit aanwezig is ontstaat er zeer snel schade aan de glijlagers. Doorgaans gaan de nokkenaslagers een autoleven mee tenzij er een gebrek aan smering is. Bij revisie van de cilinderkop worden de nokkenaslagers doorgaans ook mee vervangen. Hierbij is het van belang dat men de loopvlakken op de nokkenas nauwkeurig controleert op slijtage of ‘pitting’.
Hier vindt u complete lagersets ten behoeve van de revisie van het differentieel. Het differentieel heeft lagers voor het pignon tandwiel en voor de dragers waar de ‘klok’ van het differentieel op rust en in draait. Kenmerken van versleten differentieellagers zijn onder andere zware geluiden, bonken of een wat schurend/schrapend geluid bij het rijden van korte bochten op bijvoorbeeld een parkeerplaats (sperdifferentieel). Voor montage van nieuwe lagers in het differentieel is veelal speciaal gereedschap benodigd, raadpleeg hiervoor het werkplaatshandboek van uw voertuig.
Het naaldlager heeft een dunne behuizing en is gevuld met een groot aantal dunne naaldrollen, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een kogellager welke een wat dikke behuizing behoeft. Het naaldlager kan hierdoor bijvoorbeeld relatief breed en plat worden uitgevoerd. Hierdoor behoeft het naaldlager een geringe inbouwruimte maar biedt deze toch een erg hoog dragend vermogen. Vind hier het juiste type naaldlager voor de toepassing in uw voertuig.